Ontwerpen aan een hybride lerend systeem
Auteurs
Hoe kan je blijvend anticiperen op een snel veranderende arbeidsmarkt?
Water speelt een onmisbare rol in ons leven. En nu de klimaatverandering zich steeds duidelijker manifesteert, wordt dit alleen maar actueler: we maken ons zorgen over de droge zomers en periodes met extreme neerslag, de beschikbaarheid van voldoende schoon drinkwater, waterarmoede, vervuild slootwater, e.d. De gevolgen van de klimaatverandering raken de hele samenleving: wonen, bedrijvigheid, landbouw en natuur en drinkwatervoorziening.
In Friesland, dé waterprovincie bij uitstek, is in 2013 het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Water opgericht (met steun vanuit het topsectorenbeleid). Deze publiek-private samenwerking tussen een groot aantal bedrijven en meerdere onderwijsinstellingen (mbo / hbo) heeft zich in de loop der jaren stevig verankerd in de (regionale en provinciale en inmiddels ook internationale) watersector.
CIV Water koos ervoor in 2013 om eerst leren en ervaringen opdoen in de ontwikkeling van medewerkers van de bedrijven: een snel veranderende watersector vraagt om goed opgeleide, innovatief handelende vakmensen: wendbare vakmensen die zich blijven ontwikkelen en duurzaam kunnen worden ingezet.
Voor de volgende stap, het benutten van de inzichten en ervaringen in het herontwerp van bol-onderwijs werd de mogelijkheid van een ‘scale-up RIF- aanvraag’ benut, waarin is gekozen voor het gedachtengoed van de rijke hybride leeromgevingen. Niet alleen door een samenhangend geheel van rijke leeromgevingen in te richten, maar vooral door samen met bedrijven een lerend hybride netwerk te vormen, het lerend hybride systeem.
Ontwerpen aan een hybride lerend systeem
De Leermeesters heeft samen met het Lectoraat Beroepsonderwijs praktijkgericht onderzoek gedaan naar hoe in Friesland wordt samengewerkt aan ontwikkelen van de watersector: hoe ontstaan (nieuwe) leeromgevingen en welke zijn dat? Hoe kunnen leeromgevingen met elkaar in verbinding staan? Hoe sluit je aan bij de behoefte van zowel werkveld, als het onderwijs en de maatschappelijke opgave in brede zin? Hoe zorg je voor een duurzame benadering, zodat de dynamische leeragenda continue onder de aandacht blijft?
In deze publicatie is te lezen hoe we onderzoek hebben verricht naar het ontwerpen aan een regionaal, sectoraal ecosysteem rond water, een ‘hybride lerend systeem’.
Deze publicatie is de derde in een reeks van drie publicaties: Strategisch ontwerpen op de grens van school en de buitenwereld in de sector economie (eerste uit de reeks) en Schakelen door de schalen van leeromgevingen in de regio Friesland (tweede uit de reeks).
Deze publicaties vind je misschien ook interessant
Alle publicatiesStrategisch ontwerpen in de sector economie
Hoe ontwikkel je hybride leeromgevingen, hoe verbind je die tot een netwerk en wat komt daarbij kijken op verschillende niveaus?
Strategisch ontwerpen zorgsector
In deze praktijkpublicatie kijken we expliciet naar het potentieel van grenzen.
Ruimte voor wendbaar vakmanschap
In dit rapport vind je antwoorden op de vraag hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen.