Strategisch ontwerpen op de grens van school en buitenwereld

Auteurs

Ilya Zitter

Leren in en van de praktijk

Mensen die langer thuis blijven wonen en meer zelf de regie houden over wat ze nodig hebben. Nieuwe vormen van welzijn en zorg, zoals kleinschalig wonen voor ouderen. Grote vraagstukken in de maatschappij als geheel. Het zijn allemaal ontwikkelingen waar (aankomende) professionals bij de uitoefening van hun beroep mee te maken krijgen.

Dit vraagt om wendbare professionals ofwel professionals met de capaciteit om verbetergericht te leren en werken. Hoe leiden we die op? Met die vraag ging het Practoraat Leven Lang Ontwikkelen van Friesland College samen met de Leermeesters aan de slag.

Ontwerp op meerdere niveaus

Doordat de focus van het beroepsonderwijs zich meer en meer lijkt te verschuiven van sec opleiden voor een beroep naar een bijdrage leveren aan de uitdagingen in de samenleving in bredere zin door wendbare vakmensen op te leiden, verschuift de focus van het ontwerpen ook.

De ontwerpuitdagingen komen nadrukkelijker in beeld bij het vormgeven van de leeromgevingen op tactisch (meso) en strategisch (macro) niveau. In samenhang met elkaar zijn deze bepalend voor de manier waarop de leeromgeving(en) ingericht wordt.

Zo zorgen ze in Friesland voor wendbare zorgprofessionals

Strategisch ontwerpen op de grens van school en buitenwereld in de zorgsector.

Schakelen door de schalen van leeromgevingen in de regio Friesland.

Zitter & Aalsma 2021.

In deze praktijkpublicatie kijken we expliciet naar het potentieel van grenzen: tussen Zorg, Service & Welzijn en het regionale werkveld, tussen de verschillende kwalificatiedossiers, tussen verschillende soorten opleidingen en tussen welzijns- en zorgorganisaties.

Deze publicaties vind je misschien ook interessant

Alle publicaties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!