Strategisch ontwerpen op de grens van school en buitenwereld
Auteurs
Leren in en van de praktijk
Mensen die langer thuis blijven wonen en meer zelf de regie houden over wat ze nodig hebben. Nieuwe vormen van welzijn en zorg, zoals kleinschalig wonen voor ouderen. Grote vraagstukken in de maatschappij als geheel. Het zijn allemaal ontwikkelingen waar (aankomende) professionals bij de uitoefening van hun beroep mee te maken krijgen.
Dit vraagt om wendbare professionals ofwel professionals met de capaciteit om verbetergericht te leren en werken. Hoe leiden we die op? Met die vraag ging het Practoraat Leven Lang Ontwikkelen van Friesland College samen met de Leermeesters aan de slag.
Ontwerp op meerdere niveaus
Doordat de focus van het beroepsonderwijs zich meer en meer lijkt te verschuiven van sec opleiden voor een beroep naar een bijdrage leveren aan de uitdagingen in de samenleving in bredere zin door wendbare vakmensen op te leiden, verschuift de focus van het ontwerpen ook.
De ontwerpuitdagingen komen nadrukkelijker in beeld bij het vormgeven van de leeromgevingen op tactisch (meso) en strategisch (macro) niveau. In samenhang met elkaar zijn deze bepalend voor de manier waarop de leeromgeving(en) ingericht wordt.
Zo zorgen ze in Friesland voor wendbare zorgprofessionals
Strategisch ontwerpen op de grens van school en buitenwereld in de zorgsector.
Schakelen door de schalen van leeromgevingen in de regio Friesland.
Zitter & Aalsma 2021.
In deze praktijkpublicatie kijken we expliciet naar het potentieel van grenzen: tussen Zorg, Service & Welzijn en het regionale werkveld, tussen de verschillende kwalificatiedossiers, tussen verschillende soorten opleidingen en tussen welzijns- en zorgorganisaties.
Deze publicaties vind je misschien ook interessant
Alle publicatiesRegionaal en sectoraal ecosysteem water
De Leermeesters heeft samen met het Lectoraat Beroepsonderwijs praktijkgericht onderzoek gedaan naar hoe in Friesland wordt samengewerkt aan ontwikkelen van de watersector.
Ruimte voor wendbaar vakmanschap
In dit rapport vind je antwoorden op de vraag hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen.
Zorgpact: Leren in de praktijk, handreiking en whitepaper
Deze vier boekjes vormen samen een handreiking over leren in de praktijk. De whitepaper gaat dieper in op de vier perspectieven uit de boekjes.