Ruimte voor wendbaar vakmanschap

Auteur

Hoe kun je mbo-studenten op maat begeleiden in een hybride leeromgeving?

In 2017 begon het onderzoek “Ruimte voor wendbaar vakmanschap” naar leeractiviteiten en begeleidingsstrategieën in hybride leeromgevingen, waar theorie en praktijk samenkomen. Het initiatief kwam voort uit vragen van begeleiders in de beroepspraktijk en ROC’s.

Hybride leeromgevingen, waar leren en werken geïntegreerd zijn, winnen aan populariteit in het mbo. Begeleiders merkten echter uitdagingen bij het soepel begeleiden van studenten en zochten naar verbeteringen.

Na vier jaar onderzoek, resulteerde dit in het eindrapport “Begeleiden van wendbaar vakmanschap in hybride leerwerkomgevingen in het mbo”. Het biedt bewezen bruikbare methodieken die doeltreffend zijn getest.

Ruimte voor Wendbaar Vakmanschap

Begeleiden van wendbaar vakmanschap in hybride leerwerkomgevingen in het mbo

Eindrapport van het onderzoek Ruimte voor Wendbaar Vakmanschap

Redactie Anne Khaled & Marco Mazereeuw, m.m.v. Erica Aalsma en Jessica Santée

Deze rapportage is het resultaat van het vierjarig praktijkgerichte onderzoek Ruimte voor Wendbaar Vakmanschap. Hier is kennis verkregen over hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen. Deze publicatie bestaat uit een onderzoekrapportage over leerprocessen en begeleiding van wendbaar vakmanschap, en een rapportage voor de praktijk met tools en uitleg.

Deze publicaties vind je misschien ook interessant

Alle publicaties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!