Onderzoekend professionaliseren
Auteur
Wat vraagt het om te werken en leren in hybride leeromgevingen?
Deze vraag stond centraal in het project ‘Onderzoekend professionaliseren’ van practoraat Leven Lang Flex i.s.m. de Leermeesters.
In dit project is met 32 betrokkenen (docenten, instructeurs, werkbegeleiders, praktijkopleiders) van zeven verschillende hybride leeromgevingen verkend welke taken en rollen van belang zijn bij het proces van samenwerken, afstemmen en opleiden en begeleiden van studenten binnen hybride leeromgevingen.
Iedere leeromgeving met het werkveld is uniek. Hoewel de uitvoering er anders uit kan zien – door de context van het bedrijf en de daar aanwezige rollen – liggen er dezelfde basisprincipes aan ten grondslag. Het organiseren van het leerproces en het begeleiden van studenten in hybride leeromgevingen vraagt betrokkenheid en inzet van onderwijs- en werkveldprofessionals.
Onderzoekend professionaliseren
Grenswerken in hybride leeromgevingen
Artikel in vaktijdschrift Profiel, december 2023.
Auteurs: Timmerman, J., Wildeman, M. & Polak, F.
Dit artikel geeft inzicht in de opbrengsten van het project Onderzoekend professionaliseren. In dit project werkten practoraat Leven Lang Flex en de Leermeesters samen om taken en rollen binnen zeven verschillende hybride leeromgevingen in beeld te brengen.
Een van de resultaten van het project zijn de beeldplaat en de handreiking ‘Werken en leren in hybride leeromgevingen’. Je kunt deze producten gebruiken bij het starten van een nieuwe hybride omgeving, om een beeld te krijgen van wat onderwijs op de werkvloer van een bedrijf vraagt of als evaluatie- of gesprekstool.
Deze publicaties vind je misschien ook interessant
Alle publicatiesRuimte voor wendbaar vakmanschap
In dit rapport vind je antwoorden op de vraag hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen.
Zorgpact: Leren in de praktijk, handreiking en whitepaper
Deze vier boekjes vormen samen een handreiking over leren in de praktijk. De whitepaper gaat dieper in op de vier perspectieven uit de boekjes.
Extended opleidingsteams gevraagd
Hoe ontwikkel je hybride leeromgevingen, hoe verbind je die tot een netwerk en wat komt daarbij kijken op verschillende niveaus?