Onderzoek ideaaltypisch economisch-administratief onderwijs

Auteurs
Hoe kunnen we kansengelijkheid vergroten in het economisch-administratief onderwijs?
In de economisch-administratieve sector is de uitval groot en switchen de studenten meer dan gemiddeld tussentijds van opleiding, bovendien blijkt het arbeidsmarktperspectief niet erg gunstig te zijn. Toch kiest nog steeds een grote groep studenten voor deze opleidingen, waarom?
De Commissie Macrodoelmatigheid MBO (CMMBO) deed onderzoek naar het profiel van studenten in de opleidingen voor deze sector (deel 1 en deel 2). Belangrijke conclusie: de kansengelijkheid van studenten die voor deze sector kiezen behoeft meer aandacht.
Op basis van het onderzoek zijn vier scholen gevraagd een ideaaltypisch ontwerp voor economisch-administratieve opleidingen uit te werken. Het Lectoraat Beroepsonderwijs heeft de scholen gevolgd en geconcludeerd dat het mbo vraagt om een ideaaltypisch ontwerp dat uit de volgende bouwstenen bestaat:
- een brede oriëntatie (in de praktijk!)
- gecombineerd met ontwikkelingsgerichte (leer)loopbanen
- en een responsief ontwerp
- gebaseerd op een sectorale, gezamenlijke, regionale ruggengraat
- waarbij het verbinden van school en werk cruciaal is.
5 bouwstenen voor kansrijk economisch-administratief onderwijs in het mbo
Rapportage Onderzoek ontwerp ideaaltypisch economisch-administratief onderwijs
Juni 2022
Auteurs: Ilya Zitter, Erica Aalsma en Jessica Santée
Het Lectoraat Beroepsonderwijs van de Hogeschool Utrecht heeft onderzoek uitgevoerd naar een ideaaltypisch ontwerp voor economisch-administratieve opleidingen en het resultaat daarvan is in dit rapport beschreven. Leermeesters Erica Aalsma en Jessica Santée hebben op verzoek van het Lectoraat meegewerkt aan dit onderzoek.

Deze publicaties vind je misschien ook interessant
Alle publicaties
Regionaal en sectoraal ecosysteem water
De Leermeesters heeft samen met het Lectoraat Beroepsonderwijs praktijkgericht onderzoek gedaan naar hoe in Friesland wordt samengewerkt aan ontwikkelen van de watersector.

Ruimte voor wendbaar vakmanschap
In dit rapport vind je antwoorden op de vraag hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen.

Zorgpact: Leren in de praktijk, handreiking en whitepaper
Deze vier boekjes vormen samen een handreiking over leren in de praktijk. De whitepaper gaat dieper in op de vier perspectieven uit de boekjes.