Onderzoek ideaaltypisch economisch-administratief onderwijs

Auteurs

Hoe kunnen we kansengelijkheid vergroten in het economisch-administratief onderwijs?

In de economisch-administratieve sector is de uitval groot en switchen de studenten meer dan gemiddeld tussentijds van opleiding, bovendien blijkt het arbeidsmarktperspectief niet erg gunstig te zijn. Toch kiest nog steeds een grote groep studenten voor deze opleidingen, waarom?

De Commissie Macrodoelmatigheid MBO (CMMBO) deed onderzoek naar het profiel van studenten in de opleidingen voor deze sector (deel 1 en deel 2). Belangrijke conclusie: de kansengelijkheid van studenten die voor deze sector kiezen behoeft meer aandacht.

Op basis van het onderzoek zijn vier scholen gevraagd een ideaaltypisch ontwerp voor economisch-administratieve opleidingen uit te werken. Het Lectoraat Beroepsonderwijs heeft de scholen gevolgd en geconcludeerd dat het mbo vraagt om een ideaaltypisch ontwerp dat uit de volgende bouwstenen bestaat:

  1. een brede oriëntatie (in de praktijk!)
  2. gecombineerd met ontwikkelingsgerichte (leer)loopbanen
  3. en een responsief ontwerp
  4. gebaseerd op een sectorale, gezamenlijke, regionale ruggengraat
  5. waarbij het verbinden van school en werk cruciaal is.

5 bouwstenen voor kansrijk economisch-administratief onderwijs in het mbo

Rapportage Onderzoek ontwerp ideaaltypisch economisch-administratief onderwijs

Juni 2022

Auteurs: Ilya Zitter, Erica Aalsma en Jessica Santée

 

Het Lectoraat Beroepsonderwijs van de Hogeschool Utrecht heeft onderzoek uitgevoerd naar een ideaaltypisch ontwerp voor economisch-administratieve opleidingen en het resultaat daarvan is in dit rapport beschreven. Leermeesters Erica Aalsma en Jessica Santée hebben op verzoek van het Lectoraat meegewerkt aan dit onderzoek.

Deze publicaties vind je misschien ook interessant

Alle publicaties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!