Medewerker van de toekomst – artikel magazine Friesland College
Auteur
De zorgverlener van de toekomst als uitgangspunt
Sinds de start van schooljaar 2022-2023 werkt het Friesland College (nu: Firda) met beroepstaken en daarbij horende leerwerkkaarten. De beroepstaken zijn in nauwe samenwerking met partners in het werkveld ontwikkeld met de zorgverlener van de toekomst als uitgangspunt.
Het doel is vooral om onderwijs aan te bieden dat aansluit bij wat er in het werkveld nodig is én waarmee je een diploma kunt behalen. Beroepstaken hebben het zichtbare werkgedrag – op de werkvloer – als uitgangspunt en geven daardoor een realistisch beeld van wat studenten te wachten staat.
Werken met beroepstaken en leerwerkkaarten
Medewerker van de toekomst – In de praktijk magazine editie 5, maart 2023
Artikel in het magazine In de praktijk over het werken met beroepstaken en leerwerkkaarten.
Friesland College (Firda), 2023.
“Doordat alle beroepstaken op een rijtje staan, heb ik een goed beeld van mijn toekomstige beroep. De bijbehorende leerwerkkaarten geven mij goed inzicht in mijn persoonlijke groei.” Aan het woord is Tessa Kruijer, studente Verpleegkunde bij Firda.
In dit artikel vertellen Tessa en haar docent Petra Visser over de voordelen van het inzichtelijk maken van beroepstaken.
Deze publicaties vind je misschien ook interessant
Alle publicatiesRuimte voor wendbaar vakmanschap
In dit rapport vind je antwoorden op de vraag hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen.
Zorgpact: Leren in de praktijk, handreiking en whitepaper
Deze vier boekjes vormen samen een handreiking over leren in de praktijk. De whitepaper gaat dieper in op de vier perspectieven uit de boekjes.
Onderzoekend professionaliseren
Dit artikel geeft inzicht in de opbrengsten van het project Onderzoekend professionaliseren. In dit project werkten practoraat Leven Lang Flex en de Leermeesters samen om taken en rollen binnen zeven verschillende hybride leeromgevingen in beeld te brengen.