De omgekeerde leerweg
Auteur
Een nieuw perspectief voor het beroepsonderwijs
“Een beroep leren in een klaslokaal is onzin.” Dat is de stellige overtuiging van de auteur van dit boek. Een werkplek blijkt – uit de jarenlange ervaring van Erica Aalsma – dé beste plaats om een goede professional te worden. In de echte beroepspraktijk lukt het maar zelden om alle facetten van het beroep vorm te geven die een leerling nodig heeft tijdens het leerproces. Het onderwijs kiest voor veiligheid en trekt zich terug op het terrein van kennisoverdracht en het oefenen van vaardigheden.
Leren en werken vanuit échte werksituaties
De omgekeerde leerweg – een nieuw perspectief voor het beroepsonderwijs
Dit boek beschrijft een innovatieve onderwijsvisie die theoretische kennisontwikkeling en praktijkervaring opdoen met elkaar verweeft.
Aalsma, 2011.
Werken en leren vanuit dit concept maakt het beroepsonderwijs uitdagend en spannend, omdat er geleerd én gewerkt wordt vanuit echte werksituaties.
De Omgekeerde Leerweg leidt tot een metamorfose van het beroepsonderwijs, waarbij de leerling op een intensieve manier leert kennismaken met de geur, kleur en smaak van de praktijk.
Deze publicaties vind je misschien ook interessant
Alle publicatiesRuimte voor wendbaar vakmanschap
In dit rapport vind je antwoorden op de vraag hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen.
Zorgpact: Leren in de praktijk, handreiking en whitepaper
Deze vier boekjes vormen samen een handreiking over leren in de praktijk. De whitepaper gaat dieper in op de vier perspectieven uit de boekjes.
Onderzoekend professionaliseren
Dit artikel geeft inzicht in de opbrengsten van het project Onderzoekend professionaliseren. In dit project werkten practoraat Leven Lang Flex en de Leermeesters samen om taken en rollen binnen zeven verschillende hybride leeromgevingen in beeld te brengen.