De omgekeerde leerweg

Auteur

Een nieuw perspectief voor het beroepsonderwijs

“Een beroep leren in een klaslokaal is onzin.” Dat is de stellige overtuiging van de auteur van dit boek. Een werkplek blijkt – uit de jarenlange ervaring van Erica Aalsma – dé beste plaats om een goede professional te worden. In de echte beroepspraktijk lukt het maar zelden om alle facetten van het beroep vorm te geven die een leerling nodig heeft tijdens het leerproces. Het onderwijs kiest voor veiligheid en trekt zich terug op het terrein van kennisoverdracht en het oefenen van vaardigheden.

Leren en werken vanuit échte werksituaties

De omgekeerde leerweg – een nieuw perspectief voor het beroepsonderwijs

Dit boek beschrijft een innovatieve onderwijsvisie die theoretische kennisontwikkeling en praktijkervaring opdoen met elkaar verweeft.

Aalsma, 2011.

Werken en leren vanuit dit concept maakt het beroepsonderwijs uitdagend en spannend, omdat er geleerd én gewerkt wordt vanuit echte werksituaties.

De Omgekeerde Leerweg leidt tot een metamorfose van het beroepsonderwijs, waarbij de leerling op een intensieve manier leert kennismaken met de geur, kleur en smaak van de praktijk.

Neem hier een kijkje in het boek.

Deze publicaties vind je misschien ook interessant

Alle publicaties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!