De rol van de begeleiders op het snijvlak van school- en beroepspraktijk

Auteur

Om een beroep onder de knie te krijgen, is het belangrijk dat je op meerdere plaatsen kunt leren.

Studenten die een beroepsopleiding volgen, bevinden zich tijdens hun opleiding afwisselend in twee afzonderlijke contexten: in de schoolse omgeving van een klaslokaal, de schoolpraktijk, en in de werkomgeving ofwel de beroepspraktijk. In beide contexten zijn begeleiders actief, die het leerproces van de studenten voeden en begeleiden.

In een hybride leeromgeving komen die twee praktijken bij elkaar. Hoe kunnen we de rol van de begeleiders versterken om het leerpotentieel op de grens van school- en beroepspraktijk te vergroten?

Grenspraktijken maken het voor de begeleiders uit de school – en beroepspraktijk gemakkelijker om samen te werken

De rol van de begeleiders op het snijvlak van school- en beroepspraktijk

Uit: ‘Tussen opleiding en beroepspraktijk. Het potentieel van boundary crossing.’ Red.: Bakker, A., Zitter, I., Beausart, S. & Bruin, de E.

Erica Aalsma en Joke van Alten (2016)

In dit artikel staan wij, na een korte terugblik op het ontstaan van het huidige stelsel van beroepsonderwijs, stil bij het leerpotentieel van die grenspraktijk voor het leren van een beroep, verkennen wij de rol van de begeleiders in deze grenspraktijk en geven we aanbevelingen om deze rollen goed te kunnen vervullen.

Dit is hoofdstuk 9 uit: ‘Tussen opleiding en beroepspraktijk. Het potentieel van boundary crossing.’ Red.: Bakker, A., Zitter, I., Beausart, S. & Bruin, de E. Assen, 2016.

Deze publicaties vind je misschien ook interessant

Alle publicaties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!