De rol van de begeleiders op het snijvlak van school- en beroepspraktijk
De rol van de begeleiders op het snijvlak van school- en beroepspraktijk
Auteur
Om een beroep onder de knie te krijgen, is het belangrijk dat je op meerdere plaatsen kunt leren.
Studenten die een beroepsopleiding volgen, bevinden zich tijdens hun opleiding afwisselend in twee afzonderlijke contexten: in de schoolse omgeving van een klaslokaal, de schoolpraktijk, en in de werkomgeving ofwel de beroepspraktijk. In beide contexten zijn begeleiders actief, die het leerproces van de studenten voeden en begeleiden.
In een hybride leeromgeving komen die twee praktijken bij elkaar. Hoe kunnen we de rol van de begeleiders versterken om het leerpotentieel op de grens van school- en beroepspraktijk te vergroten?
Grenspraktijken maken het voor de begeleiders uit de school – en beroepspraktijk gemakkelijker om samen te werken
De rol van de begeleiders op het snijvlak van school- en beroepspraktijk
Uit: ‘Tussen opleiding en beroepspraktijk. Het potentieel van boundary crossing.’ Red.: Bakker, A., Zitter, I., Beausart, S. & Bruin, de E.
Erica Aalsma en Joke van Alten (2016)
In dit artikel staan wij, na een korte terugblik op het ontstaan van het huidige stelsel van beroepsonderwijs, stil bij het leerpotentieel van die grenspraktijk voor het leren van een beroep, verkennen wij de rol van de begeleiders in deze grenspraktijk en geven we aanbevelingen om deze rollen goed te kunnen vervullen.
Dit is hoofdstuk 9 uit: ‘Tussen opleiding en beroepspraktijk. Het potentieel van boundary crossing.’ Red.: Bakker, A., Zitter, I., Beausart, S. & Bruin, de E. Assen, 2016.
Deze publicaties vind je misschien ook interessant
Alle publicatiesRuimte voor wendbaar vakmanschap
In dit rapport vind je antwoorden op de vraag hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen.
Zorgpact: Leren in de praktijk, handreiking en whitepaper
Deze vier boekjes vormen samen een handreiking over leren in de praktijk. De whitepaper gaat dieper in op de vier perspectieven uit de boekjes.
Onderzoekend professionaliseren
Dit artikel geeft inzicht in de opbrengsten van het project Onderzoekend professionaliseren. In dit project werkten practoraat Leven Lang Flex en de Leermeesters samen om taken en rollen binnen zeven verschillende hybride leeromgevingen in beeld te brengen.