ROC Nijmegen – Strategisch ontwerpen in de sector economie
Auteur
Flexibel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen
Sinds 2013 werkt de directie Economie van ROC Nijmegen aan de ontwikkeling van leer- omgevingen waarin het leren in een schoolse omgeving en het leren in de praktijk met elkaar zijn verbonden. Dit worden ook wel hybride leeromgevingen genoemd. De ontwikkelingen zijn nog volop gaande en hebben de afgelopen jaren geresulteerd in een aantal mooie leeromgevingen waarin tegelijkertijd wordt gewerkt en geleerd.
De ervaringen in Nijmegen hebben bruikbare inzichten opgeleverd over wat er op verschillende niveaus komt kijken bij de ontwikkeling van een netwerk van hybride leeromgevingen.
Hoe ontwikkel je een netwerk van hybride leeromgevingen?
Strategisch ontwerpen op de grens van school en buitenwereld in de sector economie
Case study naar de ontwikkeling van een netwerk van hybride leeromgevingen.
Zitter & Aalsma, 2020.
Deze publicatie beschrijft hoe ROC Nijmegen werkt aan de ontwikkeling van hybride leeromgevingen, hoe die aan elkaar worden verbonden tot een netwerk en wat daarbij komt kijken op verschillende niveaus. Na een korte beschrijving van de urgentie van deze ontwikkeling in hoofdstuk 1, gaat hoofdstuk 2 in op het ontwerpproces op opleidings- en teamniveau en beschrijft hoofdstuk 3 welke zaken op strategisch niveau van belang zijn gebleken. In het laatste hoofdstuk staan we stil bij de toekomst: hoe gaat deze ontwikkeling verder?
Deze publicaties vind je misschien ook interessant
Alle publicatiesRegionaal en sectoraal ecosysteem water
De Leermeesters heeft samen met het Lectoraat Beroepsonderwijs praktijkgericht onderzoek gedaan naar hoe in Friesland wordt samengewerkt aan ontwikkelen van de watersector.
Ruimte voor wendbaar vakmanschap
In dit rapport vind je antwoorden op de vraag hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen.
Zorgpact: Leren in de praktijk, handreiking en whitepaper
Deze vier boekjes vormen samen een handreiking over leren in de praktijk. De whitepaper gaat dieper in op de vier perspectieven uit de boekjes.