Extended opleidingsteams gevraagd
Auteur
‘Opleiderschap’ in het beroepsonderwijs
In het beroepsonderwijs is er altijd sprake van teamwork: de expertise die nodig is om studenten in het beroepsdomein op te leiden kan immers nooit uit één hoek komen. Bovendien zijn ontwikkelingen in het werkveld en binnen verschillende beroepen continue in beweging. Dit vraagt om meebewegende en adaptieve docenten en praktijkbegeleiders. Niet alleen werken docenten samen in opleidingsteams binnen een onderwijsinstelling, ook worden deze opleidingsteams geacht samen te werken met praktijkbegeleiders in het werkveld.
Vanwege de gezamenlijke taak in het opleiden (het duale karakter van het beroepsonderwijs), zou je kunnen zeggen dat beiden behoren tot een extended team dat de school- en beroepspraktijk verbindt. Echter, hoe die samenwerking van opleiders optimaal vorm kan krijgen is nog niet uitgekristalliseerd.
Wat brengt opleiderschap in het beroepsonderwijs met zich mee?
Het extended opleidingsteam
Artikel over de verschillende opleiders in het beroepsonderwijs en hoe zij (geacht worden) samen (te) werken.
Aalsma en Van Vlokhoven, 2021
In dit hoofdstuk gaan Erica Aalsma en Haske van Vlokhoven in op het unieke karakter van ‘opleiderschap’ in het beroepsonderwijs en wat dit met zich meebrengt. Het veronderstelt een breed repertoire bij de docenten en praktijkbegeleiders, zowel pedagogisch-didactisch als beroeps- en vakinhoudelijk. Dit betekent echter ook het verbinden van verschillende systemen. En dat is niet altijd even makkelijk.
‘Het extended opleidingsteam’ is hoofdstuk 9 uit: Handboek Beroepsgerichte didactiek. Effectief opleiden in het mbo. Redactie: Hoeve et al. 2021. Meer weten over dit hoofdstuk? Mail Erica.
Deze publicaties vind je misschien ook interessant
Alle publicatiesRegionaal en sectoraal ecosysteem water
De Leermeesters heeft samen met het Lectoraat Beroepsonderwijs praktijkgericht onderzoek gedaan naar hoe in Friesland wordt samengewerkt aan ontwikkelen van de watersector.
Ruimte voor wendbaar vakmanschap
In dit rapport vind je antwoorden op de vraag hoe leerprocessen van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten in hybride leerwerkomgevingen eruitzien en hoe begeleiders deze leerprocessen kunnen ondersteunen.
Zorgpact: Leren in de praktijk, handreiking en whitepaper
Deze vier boekjes vormen samen een handreiking over leren in de praktijk. De whitepaper gaat dieper in op de vier perspectieven uit de boekjes.