Als je mensen anders wilt leren denken, is inspireren noodzakelijk

De maatschappelijke vraagstukken waar het onderwijs mee te maken heeft, vragen om ‘ontwerpdenken’. We willen teams inspireren om de zaken van meerdere kanten te bekijken, nieuwe oplossingen te bedenken en te realiseren. Door inspiratiesessies of keynotes tijdens studiedagen. Of door het gebruik van creatieve werkvormen en zelf ontwikkelde spellen. Maar vooral door hoe we met teams samenwerken. Want in de teams, daar gebeurt het, de innovatie.

Hoe gaat dat bij de Leermeesters in z’n werk, inspireren?

Het kan anders

Wat wij willen bereiken met inspiratie is het oprekken van de ontwerpruimte. Daarvoor moet je buiten de gebaande paden durven denken. Het kan dus dat we beginnen met wat stretchen. Niet letterlijk natuurlijk, hoewel… waarom niet?

We gebruiken graag creatieve werkvormen. Maar het is zeker niet zo dat er eerst een inspiratiesessie nodig is voordat we gaan ontwerpen. Soms zijn teams al helemaal klaar voor verandering! En dat vinden wij dus weer heel inspirerend.

Wat inspireert ons?

Inspiratie gun je iedereen. Omdat het je nieuwe inzichten kan geven, nieuwe energie, nieuwe kansen. Wat ons erg inspireert is ‘samen opdenken’. Gewoon, onze ideeën combineren met hoe anderen ergens tegenaan kijken. Dingen kunnen altijd beter. Dat is op zichzelf al een inspirerend idee.

Ook het ‘outside the box’ denken van Design Thinking inspireert ons. Of ‘dwarse beelden’ of nieuwe inzichten uit onderzoek waarbij we zijn betrokken. Geïnspireerd beroepsonderwijs, daar gaan we voor.

Alleen maar winnaars

Optimaal beroepsonderwijs ontwerpen vraagt om een ontwerpperspectief, waarbij je het beroepsproces en de beroepstaken centraal zet. Er spelen veel factoren mee bij het ontwerpen van zo’n leeromgeving, dat maakt de opgave soms best complex. Daarom hebben we een bordspel ontwikkeld. Met ongewone pionnen, prachtig vormgegeven kaartjes en een speelbord waarop je kunt tekenen en schetsen.

Hoe gaat dat bij de Leermeesters in z’n werk, inspireren?

Het kan anders

Wat wij willen bereiken met inspiratie is het oprekken van de ontwerpruimte. Daarvoor moet je buiten de gebaande paden durven denken. Het kan dus dat we beginnen met wat stretchen. Niet letterlijk natuurlijk, hoewel… waarom niet?

We gebruiken graag creatieve werkvormen. Maar het is zeker niet zo dat er eerst een inspiratiesessie nodig is voordat we gaan ontwerpen. Soms zijn teams al helemaal klaar voor verandering! En dat vinden wij dus weer heel inspirerend.

Wat inspireert ons?

Inspiratie gun je iedereen. Omdat het je nieuwe inzichten kan geven, nieuwe energie, nieuwe kansen. Wat ons erg inspireert is ‘samen opdenken’. Gewoon, onze ideeën combineren met hoe anderen ergens tegenaan kijken. Dingen kunnen altijd beter. Dat is op zichzelf al een inspirerend idee.

Ook het ‘outside the box’ denken van Design Thinking inspireert ons. Of ‘dwarse beelden’ of nieuwe inzichten uit onderzoek waarbij we zijn betrokken. Geïnspireerd beroepsonderwijs, daar gaan we voor.

Alleen maar winnaars

Optimaal beroepsonderwijs ontwerpen vraagt om een ontwerpperspectief, waarbij je het beroepsproces en de beroepstaken centraal zet. Er spelen veel factoren mee bij het ontwerpen van zo’n leeromgeving, dat maakt de opgave soms best complex. Daarom hebben we een bordspel ontwikkeld. Met ongewone pionnen, prachtig vormgegeven kaartjes en een speelbord waarop je kunt tekenen en schetsen.

Visie op leren

Om de visie op leren binnen jouw team te bespreken en aan te scherpen, hebben we visiekaartjes ontwikkeld, die kunnen inspireren bij het vormen van de visie.

Op de kaartjes staan 21 ‘visies’ op leren, die we in de afgelopen 15 jaar hebben verzameld. Stuk voor stuk gebaseerd op onderbouwde theoretische modellen en onze brede ervaring. Je kunt de kaartjes in verschillende werkvormen gebruiken.

 

“Het steeds vragen stellen bij wat we doen, met een heel scala aan werkvormen die dat ondersteunen, zorgen ervoor dat de Leermeesters prikkelend zijn.”

Inspireren bij praktijkvoorbeelden

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!