Onze visie

De kernvraag voor ons is:

hoe leiden we goede vakmensen op?

Onze visie is dat je een beroep het beste leert door zoveel mogelijk de beroepspraktijk centraal te stellen en door leren steeds te verbinden aan werken. Vanuit de 'klassieke' benadering van onderwijs zijn we gewend eerst theorie aan te bieden en daarna pas de praktijk in te gaan. Jongeren (maar ook volwassenen) die een beroep willen leren, leren vaak liever andersom.

Deze visie vraagt om nieuwe concepten en nieuwe ontwerpen die de klassieke leerprocessen kunnen omkeren en minder vanzelfsprekend maken. In het boek 'de Omgekeerde Leerweg' staat onze visie uitgebreid beschreven.

 

De Leermeesters zijn ontwerpers van leeromgevingen. We begeleiden teams bij hun ontwerpprocessen, verzorgen inspirerende werksessies en voeren analyses uit op bestaande omgevingen. We ondersteunen samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en bedrijfsleven, we zijn betrokken bij wetenschappelijk onderzoek om de rijke, hybride leeromgevingen verder te versterken, we werken samen met ontwerpers om ook de fysieke ruimtes opnieuw te duiden.

Alles wat wij doen is maatwerk, dus toegesneden op de eigen omgeving. Vanzelfsprekend maken we hierbij gebruik van ons inmiddels rijk gevuld portfolio!

Dit is wat wij veelal doen bij onze opdrachtgevers:

Inspiratie- en werksessies

maak kennis met het hybride gedachtegoed

Wij verzorgen lezingen en interactieve workshops met de verbinding tussen leren & werken als rode draad. Met een inhoudelijke visie inspireren wij deelnemers, toehoorders van allerlei achtergronden.

Onderzoeken en analyseren

analyse en onderzoek als fundament voor innovatie

 

Met het hybride gedachtegoed als kijkwijzer voeren we een diagnose uit op een bestaande leeromgeving. Dit doen we door samen met het team op onderzoek uit te gaan. Onze analyse verwerken we in een rapport. We werken samen met onderzoekers, onder andere van het Lectoraat beroepsonderwijs van de Hogeschool Utrecht.

 

   Ontwerpen & bouwen

begeleiden van teams bij hun ontwikkelingsproces

 

Groeien naar een hybride leeromgeving is voor ons een proces dat zich vanuit de praktijk ontwikkelt en niet vanuit een vooraf vastgesteld stappenplan. Wij construeren als het ware de leeromgeving, samen met het team. Samenwerken met bedrijfsleven is hierin een belangrijk onderdeel. Wij verstaan de taal van onderwijs én bedrijfsleven.

Professionaliseren  & begeleiden

delen van kennis en ervaring door anderen op te leiden

 

Met werkconferenties, leergangen of in de vorm van de critical friendmethodiek delen wij onze kennis en dragen we bij aan de professionalisering van begeleiders en opleiders.

© Copyright 2018, de Leermeesters.

Website en grafisch ontwerp door Bobby Dekker.

© Copyright 2018, de Leermeesters.

Website en grafisch ontwerp door Bobby Dekker.

Inspiratie- en werksessies

maak kennis met het hybride gedachtegoed

Wij verzorgen lezingen en interactieve workshops met de verbinding tussen leren & werken als rode draad. Met een inhoudelijke visie inspireren wij deelnemers, toehoorders van allerlei achtergronden.